In de nacht van 29 op 30 september was het druk aan de Nieuwe Waterweg. Een ieder die het uurtje slaap kon missen en een bijzonder spektakel niet zo maar voorbij wilde laten gaan, trok de jas en de schoenen aan en ging op weg naar die vaargeul tussen de Noordzee en de Rotterdamse havens. De spanning aan de Wilhelminapier in Rotterdam was intussen te snijden. Ieder moment kon de “Oasis of the Seas” in zicht komen. Nu zijn wij er wel een beetje aan gewend geraakt als er een cruiseschip voor het oude kantoor van de Holland America Lijn aan de trossen gaat, echter, voor het eerst in haar leven, deed volgens velen, het grootste cruiseschip ter wereld, Rotterdam aan. Na een grijze ochtend aan de Wilhelminapier, is het schip voor een geplande onderhoudsbeurt, het droogdok ingeholpen. Hier zal, gelijktijdig met de nodige onderhoudswerkzaamheden en het vervangen van één van de motoren, de hull van het schip van een nieuw verfsysteem worden voorzien. Met dit laatste, wij zijn nu eenmaal conserveerders, was onze interesse gewekt en zijn wij een zoektocht gestart naar de verfspecificaties van dit schip.
Wist u dat er op sommige onderdelen 5 lagen verf aangebracht zijn en dat er in totaliteit 600.000 liter verf is gebruikt om dit stalen gevaarte te verfraaien en te beschermen. In kilo’s uitgedrukt zou het schip zonder verf, ruim 800 ton lichter zijn. De prijs voor het aanbrengen van de verfsystemen is nagenoeg niet te achterhalen, maar een conserveringsklus van 25 miljoen zou een aannemelijke inschatting kunnen zijn.
Tijdens de zoektocht zijn wij op iets opmerkelijks gestuit. Het blijkt dat de “Oasis of the Seas” niet het grootste Cruiseschip ter wereld is. Diep in de archieven is gemeld dat het zusterschip, de “Allure of the Seas” vijf centimeter langer is, en dat ligt niet aan de laagdikte van de verf. Naar verluid wordt er volgens dezelfde specificaties een derde schip uit de Oasis klasse gebouwd en in 2016 in de vaart genomen. Of de “Allure of the Seas” op dat moment nog het grootste cruiseschip ter wereld is, is de vraag. Marginale afwijkingen ten opzichte van de specificaties zullen er altijd zijn.
Op dinsdag 14 oktober, in de ochtend, verwelkomen de Rotterdammers de “Oasis of the Seas” opnieuw aan de Wilhelminapier. Het varend pretpark vertrekt diezelfde middag nog naar het Zuid-Engelse Southampton. Op dat moment kunnen wij dit schip opnieuw bewonderen en een behouden vaart toewensen langs de Nieuwe Waterweg. Daarna is het wachten op de komst van het grootste cruiseschip ter wereld, de “Allure of the Seas”. Een zekere gebeurtenis, wij hebben tenslotte niet voor niets de oude HAL kade voor 7.000.000 euro gereed gemaakt voor de ontvangst van deze prachtige giganten.